Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Online hulp is geen tweederangs hulpverlening’

Dat zei Frank Schalken, directeur van stichting E-hulp.nl. Hij deed dat tijdens het congres Online hulpverlening dat 31 oktober j.l. in Utrecht is gehouden.
‘Online hulp is geen tweederangs hulpverlening’

In 2012 ontvingen 226 duizend Nederlanders hulp via internet bij psychosociale problemen; een groei van dertien procent ten opzichte van 2011. De groei komt vooral door zogenaamde blended hulp – een mix van face to face hulpverlening en online hulp.


Transformeren
Schalken vroeg zich hardop af wat de oorzaak is van de toename van de gemengde hulpverlening. Het gebeurt vaak, zo gaf hij zelf het antwoord, dat dan niet teveel hoeft te worden afgeweken van de werkwijze in de reguliere hulp. Gemakkelijker voor de cliënt en de hulpverlener is dan de gedachte, aldus Schalken. Niet de juiste weg vindt hij. ‘Als we de zorg toekomstbestendig willen maken dan zullen we die interventies écht moeten transformeren.’


Fundamentele fout
Schalken signaleert regelmatig dat projectmanagers een fundamentele fout maken door te zeggen dat online hulpverlening face to face contact niet kan vervangen. ‘Mensen die zich verdiepen in dit vakgebied weten dat dit niet waar is. Online hulp vervangt face to face contact. Overal. Er zijn heel goede interventies die volledig online plaatsvinden waarbij een cliënt niet wordt gezien. Dus, we moeten niet doen alsof online hulp een tweederangs vorm van hulpverlening is.’


‘Likes’
De directeur van E-hulp.nl hield een krachtig pleidooi om – in een tijd waarin door veel zorg- en welzijnsorganisaties wordt bezuinigd – te streven naar ‘de likes van de cliënten en de likes van de hulpverlener’. ‘Je kunt online hulp niet inzetten zonder dat je de cliënt meeneemt, zonder dat je het gebruikersgemak voor de cliënt verbetert en zonder het werk van de hulpverlener te verbeteren. Dat maakt de hulpverlening toekomstbestendig.’

 

De online hulpverlener

Schalken pleitte ervoor bij het verbeteren van de online hulpverlening de zeven door E-hulp beschreven competenties van de online hulpverlener te hanteren.

 

De cliënt: leerstijlen

Veel vormen van online hulp die zijn ontwikkeld, gaan uit van een eenvormige leerstijl, aldus Schalken. In de praktijk leren mensen op een heel verschillende manier. Hij adviseerde de ontwikkelaars van de diverse vormen van online hulp rekening te houden met deze verschillende leerstijlen. Hij gebruikte een model waarbij de volgende leerstijlen worden onderscheiden: de communicator, organisator, anlyticus en creator.

 

Schalken gaf ter afsluiting congresdeelnemers vier tips mee:

 

1)Negeer nieuwe technologische ontwikkelingen. Implementeer wat er al is.

2)Bezuinig door transformatie, kijk hoe je interventies op een andere manier kunt inzetten.

3)Verleid cliënten, hulpverleners om gebruik te maken van respectievelijk online hulp in te zetten.

4)Geef managers de regie (zie ook eerder bericht hierover). 


Klik hier voor de integale registratie van de inleiding van Frank Schalken.

 

Andere plenaire sprekers

Naast Schalken ware er twee andere plenaire inleiders.

 

Wat leren van internetbankieren?

Michel van Schaik, directeur Gezondheidszorg Rabobank International, vertelde welke lessen zorg en welzijn kunnen trekken uit de ontwikkeling van internetbankieren. Verleid klanten om gebruik te maken van online mogelijkheden, betoogde hij. Daarmee aansluitend bij het verhaal van Schalken. Van Schaik zei de indruk te hebben dat de drempelvrees voor innovatie hoger ligt bij zorgaanbieders dan bij cliënten.

 

Cliëntparticipatie

Marloes Martens, projectleider ‘Grip op ontwikkelingen in eHealth, hield een inleiding over de participatie van cliënten bij de ontwikkeling van online hulp. Dat deed zij samen met drie cliënten die bij uiteenlopende projecten betrokken zijn. Hun hartstochtelijke pleidooi aan de zaal: * Durf een weg in te slaan die past bij de gebruiker; * betrek alle partijen (over inhoud, techniek), dus ook de eindgebruiker bij het proces; * wees eerlijk over de verwachtingen en het verschil in verwachtingen bij hulpverlener en cliënt; * Betrek de eindgebruiker vanaf de start van de ontwikkeling van een online hulptraject.








Naar homepage



Relevante categorieën: