Vakbladvoor sociale professionals
en het sociale domein

Zien wat je cliënten niet zeggen

Als professional in het sociaal domein ben je veelvuldig in contact met mensen met verschillende achtergronden. Zeker als je werkzaam bent als generalist heb je veel kennis van de diversiteit in problematiek.
Zien wat je cliënten niet zeggen

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ga er maar aan staan om bij iedere cliënt, dat wat echt speelt naar boven te halen. Marjon Kuipers en Ingrid de Jong vertellen in dit artikel over gedragsanalyse en wat dit binnen jouw werkveld kan betekenen.

In woorden kun je veel vertellen. Maar heeft iedere cliënt de juiste woorden om te vertellen wat er aan de hand is? En om te vertellen wat hij of zij nodig heeft? Wij denken van niet. Woorden zijn vluchtig en met woorden zijn we slechts in staat om sequentieel weer te geven wat we ervaren, wat we denken en voelen, wat onze verlangens zijn en in welke context dit aan de orde is. Er gebeurt zoveel in onze binnenwereld dat alle woorden niet toereikend zijn om onze angsten, ons verdriet, onze pijn en onze wensen en verlangens te beschrijven. Wat als je de woorden meer kunt loslaten en gaat kijken en luisteren naar wat het lichaam te vertellen heeft?

Lees verder via deze pagina.



Naar homepage