Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Zandbergen start interactieve hulp aan begeleid wonen jongeren

Zandbergen Jeugd en Opvoedhulp is een pilot e-hulp gestart voor jongeren die begeleid wonen.

De instelling wil daarmee aansluiten op het intensieve gebruik van mobiele telefoon en internet dat bij deze leeftijdsgroep gebruikelijk is.

‘Bovendien biedt deze vorm van begeleiding meer mogelijkheden tot contact met de hulpverlener en meer zicht en zeggenschap van de cliënt op zijn hulpverleningstraject’, aldus Zandbergen in een persbericht.

Chatten
De jongeren kunnen chatten met hun begeleider, een filmpje bekijken over dagbesteding, een link aanklikken naar een informatieve website over zorgverzekeringen, of gewoon even chatten met een andere jongere. De E-hulp website Mijnzandbergen.nl werd biedt jongeren volop mogelijkheden te werken aan zichzelf op een manier die bij hen past.
Jongeren aan zet
De besloten website geeft jongeren de mogelijkheid in te loggen wanneer zij daar tijd of behoefte aan hebben. Zij hebben via de pagina’s toegang tot belangrijke informatieve websites, inzage in hun dossier en kunnen zelfstandig werken aan opdrachten.’Een begeleider zet opdrachten voor de jongere klaar op de site’, legt projectleidster Christa Geerse uit. ‘Via een mailtje, of in een later stadium een sms’je, weet de jongere dat er een bericht is. Wanneer er in die week bijvoorbeeld huurtoeslag aangevraagd moet worden, kan de jongere via een opdracht zelf alvast leren een DigiDcode aanvragen. De opdrachten bevatten heldere informatie, foto’s, links, filmpjes en concrete checklisten waarmee de jongere zelf aan de slag kan. Op een tijdstip of plaats die hem of haar uitkomt.’

Chatten met je begeleider
De jongeren zijn zowel in de ontwerp- als de testfase betrokken bij het project. Sms’en of bellen met je begeleider was al gebruikelijk, maar de chatfunctie op de website biedt nieuwe mogelijkheden. Tijdens de testfase gingen de jongeren er dan ook gelijk mee aan de slag. Privacy is gewaarborgd, maar dat willen ze toch graag zeker weten. ‘Kan ik nu ook gegoogled worden?”, vraagt Jan, bewoner van opvang De Dijk zich af. ‘En kan ik mijn begeleider ook even blokkeren als ik een weekje op vakantie ben?’

Niet in plaats van face-to-face
mijnzandbergen.nl is uitsluitend bedoeld om meer mogelijkheden te bieden tot contact, begeleiding en zelfhulp. ‘Het is niet de bedoeling dat de website in de plaats komt van face-to-facegesprekken’, aldus Christa Geerse. “De begeleider blijft de jongere thuis opzoeken en gaat nog steeds mee naar belangrijke gesprekken. Alleen zijn er nu extra mogelijkheden om contact te onderhouden en dichtbij de jongere te staan. Even chatten kost soms maar vijf minuten maar kan veel betekenen in een relatie met een jongere. Ook hebben de jongeren meer mogelijkheden tot onderling contact.”   

Ruime ervaring
De website werd ontworpen in samenwerking met het IPPZ, een bedrif met ruime ervaring in het ontwikkelen van E-hulp programma’s binnen de GGZ. Zandbergen is landelijk de eerste jeugdzorgorganisatie die deze interactieve vorm van E-hulp aanbiedt aan jongeren in een begeleid wonen project of jongerenopvang. De jongeren worden door Zandbergen begeleid naar zelfstandigheid na een periode van forse problemen thuis, uithuisplaatsing of thuisloosheid. Met een persoonlijk begeleider maken zij een oplossingsgericht plan voor de toekomst waarbij aandacht is voor woonvaardigheden, werk en scholing, sociale contacten en financiën.

 

 



Naar homepage