Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Voormalige opvangjongeren onderzoeken kwaliteit Utrechtse opvang

Ze waren op zoek naar een manier om de participatie van jongeren te verbeteren. Zo kwam cliëntenplatform U-2B Heard! in Utrecht bij een methode waarmee jongeren de kwaliteit van opvangcentra kunnen onderzoeken. ‘Het mooiste was dat er iets met ons advies werd gedaan’, zegt deelnemer Saida Ababou.
Voormalige opvangjongeren onderzoeken kwaliteit Utrechtse opvang

‘Ik heb zelf in de opvang gezeten en wilde die graag verbeteren voor de volgende generaties’, vertelt Saida. Een jaar lang werkte ze daarom met negen jongeren twee dagen per week aan het PAja!-project, zoals het traject heet. Zij interviewden 79 jongeren in opvangcentra. Om de kwaliteit te waarborgen, kregen de jonge onderzoekers van tevoren trainingen en was er altijd een stagiair van de opleiding Social Work of een begeleider bij het interview aanwezig. ‘Ik durf nu meer mijn mond open te trekken’, zegt Saida. ‘En ik kan nu interviewtechnieken toepassen, waarbij ik ook mijn eigen emoties los moet laten.’

 

‘Eerst durfden ze niet zoveel, maar nu hebben de jongeren het zelfvertrouwen om hun resultaten te presenteren en met wethouders te praten’, zegt projectleider Bea van Doorn. ‘Je ziet hun groeiproces en ontwikkeling en dat is heel mooi om mee te maken.’ Maarten Davelaar, een van de bedenkers van de methode en betrokken bij de Utrechtse 'keuring van onderop', voegt eraan toe: 'De gemeente Utrecht heeft cliëntenplatform U-2B Heard! nu officieel een plek toebedeeld bij het geven van advies. De jongeren zijn deskundig geworden in het naar voren brengen van hun visies en standpunten en het spreken namens een grote groep jongeren.' De methode is door het Verwey-Jonker Instituut en de Amsterdamse opvangorganisatie Volksbond al eerder uitgevoerd in Amsterdam, Den Haag en Almere, ook met volwassen deelnemers. 

 

Meespelende emoties
Davelaar is van mening dat het meerwaarde heeft als cliënten betrokken zijn bij het onderzoek. ‘Ze kunnen daardoor kritischer zijn en begrijpen de geïnterviewden beter. Een nadeel is dat er emoties kunnen gaan meespelen. Daarom hebben we van tevoren trainingen gegeven om de jongeren te leren om boven hun eigen belangen uit te stijgen. En natuurlijk kunnen sommige dingen wat langzamer en omslachtiger gaan.’ Projectleider Bea van Doorn vertelt dat er wel wat ruzietjes zijn geweest, maar dat die ook voordelen met zich meebrachten. ‘Daardoor leerden de jongeren samenwerken, rekening te houden met elkaar en te accepteren dat iemand soms anders denkt.’

 

‘Ik was naar de instelling gegaan waar ik vijf jaar geleden zat’, zegt deelnemer Saida. ‘En het was schokkend om te zien dat veel dingen hetzelfde waren als toen. De douches waren nog steeds vies en de jongeren hadden nog altijd niet het gevoel dat ze serieus werden genomen.’ Na het project heeft ze opnieuw de instelling bezocht en zag ze direct verbeteringen. ‘De jongeren in het opvangcentrum vertelden dat ze nu wisten waar ze een klacht konden indienen, de hygiëne was verbeterd, er een ideeënbus was neergezet en één keer per maand iets leuks werd georganiseerd. Ik had niet verwacht dat er iets met ons advies gedaan zou worden, dus vond het fantastisch om te zien dat dit wel gebeurde.’

 

Zinvolle dagbesteding
Eén van de conclusies uit het onderzoek is dat jongeren in Utrecht behoefte hebben aan meer voorlichting en begeleiding rond schulden. Velen kampen namelijk met een nijpende financiële situatie. Ook horen ze graag meer over thema’s als seks en relaties. Daarnaast vinden jongeren dat er te weinig crisisopvangplekken in de regio zijn en er weinig doorstroming is, waardoor de wachttijd voor een zelfstandige woonruimte te lang is.

 

Maar het belangrijkste bleek toch wel de behoefte aan zinvolle dagbesteding. Jongeren vinden de dagbesteding niet uitdagend genoeg en willen graag iets leren. ‘Ik hoop dat instellingen daar echt werk van gaan maken’, zegt Davelaar. ‘Soms schort het aan een stok achter de deur en wordt dagbesteding als te vrijblijvend ervaren.’ Het PAja!-project is volgens projectleider Van Doorn in elk geval een voorbeeld van een zinvolle dagbesteding. ‘We hebben de zorg in Utrecht verbeterd én jongeren een dagbesteding aangeboden waar ze veel van leerden.’

 

 

Klik hier om het onderzoek te lezen.



Naar homepage


Kirsten Ronda,

Relevante categorieën: