Vakbladvoor sociale professionals
en het sociale domein

Tom heeft een achterstand

De vierjarige kleuter Tom heeft een ontwikkelingsachterstand en is mogelijk zwaar autistisch.
Tom heeft een achterstand

Hij wordt drie dagen per week begeleid bij dagopvang ‘de Ster’ in Amsterdam. Deze opvang is speciaal gericht op kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme of verstandelijke beperking.

De groepsleiders hebben geregeld contact met de ouders van Tom. Tom heeft zo´n grote achterstand in zijn ontwikkeling, dat de groepsleiders hem voorlopig nog niet naar school zien gaan. Hij is veel aan het ontdekken op sensorisch gebied, door op voorwerpen te bijten, er aan te voelen en zijn eigen lijf te voelen. Tom heeft echter geen gesproken taal. Hij communiceert met klanken en lichaamstaal.

 

Zijn hoogopgeleide ouders verwachten dat Tom al naar speciaal onderwijs kan. Wanneer de groepsleiders duidelijk proberen te maken dat dat voorlopig nog niet kan, lijken ze daar niet naar te luisteren. De ouders gaan door met het zoeken naar een school en een verwijzing voor Tom.

 

Wanneer een van de groepsleiders contact met de moeder heeft, heeft Toms moeder het over dingen als dat Tom nog geen ´papa´ heeft gezegd, terwijl de groepsleidster weet dat hij helemaal nog niet zo ver ontwikkeld is. De groepsleidster weet niet goed hoe ze dan op Toms moeder kan reageren, op zo´n manier dat moeder zelf ook inziet wat nu belangrijk voor Tom is. Daarnaast zou de groepsleidster Toms moeder ook graag eens wat tips willen geven om met Tom contact te maken, zodat zij ook kan bijdragen aan zijn verdere ontwikkeling. De groepsleidster denkt echter dat het eerst nodig is dat moeder ziet en accepteert in welke ontwikkelingsfase Tom zit, voordat ze andere tips aan kan nemen.

 

Hoe kunnen de groepsleiders dit op een overtuigende manier aan de ouders laten zien?

Vanwege privacybescherming zijn de namen gefingeerd.

 

Wilt u reageren op deze casus? Dat kan hieronder.



Naar homepage







Reacties op dit artikel:


Jody Busch
12 maart 2013 - 18:27


Ik zou een gesprek inplannen om de ontwikkeling van Tom te bespreken, zodat dit van te voren duidelijk is en niet als kritiek overkomt. In het gesprek zou ik heel theoretisch vertellen wat ik zie bij Tom en bij welke ontwikkelingsfase dit hoort en de ouders vragen wat zij zien in het gedrag van Tom en erover in dialoog gaan bij welke ontwikkelingsfase dit past. Zo voelen zij zich denk ik niet aangevallen en zullen ze het eerder geloven omdat het goed onderbouwd is. Succes ermee


Uw reactie, mening:
Vul het volgende veld niet in:
Naam:
Email:
Bericht:

Uw reactie is niet anoniem. Uw IP adres zal worden opgeslagen.