Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Jongere bij rechter begrijpt weinig van rechtsgang’

Jongeren die voor de rechter komen hebben vaak geen inzicht in de rechtsprocedure en begrijpen te weinig van wat er tijdens de rechtszitting besproken wordt.

De jongeren geven ze aan dat ze graag een vaste begeleider of ‘buddy’ willen die hen vanaf het begin van de procedure

Dit blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook kennen de jongeren hun eigen rechten onvoldoende en denken dat de (kinder)rechter geen juist beeld van hen heeft

 

Ervaringen en suggesties
Aan het onderzoek is meegewerkt door jongeren van de jongerenraad van Het Poortje Jeugdinrichtingen. Hen is gevraagd naar hun ervaringen vooraf, tijdens en na de rechtszitting en naar hun suggesties voor verbeteringen in de procedure.

Slecht op de hoogte
Het blijkt dat deze jongeren slecht op de hoogte zijn van de besluitvormingsmomenten in het proces vooraf aan de rechtszitting. Verder weten ze niet wat er tijdens de rechtszitting besproken gaat worden. Ook hebben ze weinig idee van de straf of maatregel die kan volgen. De taal tijdens de rechtszitting is te ingewikkeld, de zitting duurt te lang waardoor de jongeren die vaak concentratieproblemen hebben van de inhoud niet veel mee krijgen.

Eigen verhaal
Jongeren vinden dat ze onvoldoende de kans krijgen om hun eigen verhaal te belichten. Ook geven ze aan dat de professionals waarmee ze te maken krijgen onvoldoende op één lijn zitten wat tot tegenstrijdige adviezen leidt. De meeste jongeren beschouwen hun advocaat als steun en vertrouwenspersoon maar lang niet alle advocaten die jeugdzaken doen, nemen deze taak serieus. Sommige jongeren ontmoeten hun advocaat voor het eerst tijdens de rechtszitting.

Jongeren willen weten wat hen te wachten staat. Liever een eerlijk verhaal met duidelijkheid over de ernst van de afdoening van het delict dan de mededeling dat het wel meevalt.  

Vragenlijst als hulpmiddel
De betrokken jongeren en de onderzoekers hebben een vragenlijst opgesteld die kan dienen als hulpmiddel om jongeren beter voor te bereiden op een strafzitting. De vragenlijst heet BIC-Q: 'Belang van het Kind en voorwaarden voor ontwikkeling'.

Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Orthopedagogiek en gefinancierd door Stichting Kinderpostzegels Nederland.

Klik hier voor het hele onderzoeksrapport.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen



Naar homepage



Relevante categorieën: