Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Sterkere stijging schuldhulpvragen maatschappelijk werk

Sinds 2009 stijgt het aantal hulpvragen bij maatschappelijk werkers. Vooral verzoeken om hulp bij financiƫle problematiek.

Verder toenemen
De MOgroep, brancheorganisatie in zorg en welzijn, verwacht dat die groei in 2012  verder zal toenemen. De problemen worden bovendien ingewikkelder. Bestuursvoorzitter Marijke Vos roept gemeenten op om niet te bezuinigen op maatschappelijk werk. Dit zou de wachtlijst alleen maar langer maken.

Ruim 7%
Er is een stijging bij maatschappelijk werkorganisaties van ruim 7 % tussen 2002 en 2010, voor wat betreft vragen om hulp bij schulden. Recente gegevens laten zien dat deze trend over 2011 versterkt doorzet.

Schulden
Bijna alle respondenten gaven over 2011 een toename aan van hulpvragen van financiële aard: schulden. De aangegeven stijging varieert van 2 tot meer dan 10 procent. 40% van de respondenten gaf aan dat er nu weer wachtlijsten ontstaan; gemiddeld lopen de wachttijden op tot een maand of meer.

Werkloosheid
Ruim viervijfde van de organisaties krijgt cliënten met problemenen rond inkomensderving door werkloosheid; bijna tweederde van de organisatie meldt vragen over te hoge levensuitgaven en onbekendheid met financiële regelingen (zoals toeslagen). Maatschappelijk werk begeleidt de cliënten ook met psychosociale problemen die ontstaan door de grote impact die schulden hebben op het hele functioneren, relaties en werk.

Bezuinigingen
De MOgroep maakt zich zorgen over deze duidelijk stijging van schuldgerelateerde problemen. Helemaal nu de bezuinigingen in 2012 breder voelbaar worden. De vanzelfsprekende aanwezigheid van hulp staat bovendien op losse schroeven nu gemeenten soms tot 20% bezuinigingen op Welzijn & Maatschappelijke dienstverlening.

Wachtlijst is funest
Maatschappelijk werk is de eerste instantie waar mensen met problemen aankloppen. Een wachtlijst is funest: 1 maand extra huurschuld is voor veel huishoudens al nauwelijks in te lopen. Mensen die zich bij maatschappelijke dienstverlening in hun buurt melden met een hulpvraag, doen dat niet zomaar: ze moeten daarvoor een drempel over. Meestal zijn problemen dan al fors. De schuldhulpverlening meldde  een toename van het aantal schuldsaneringen van 40.000 in 2008 naar 80.000 in 2011 (NVVK).

Verdringing
Door de stijgende vraag naar hulp bij financiële problemen is er minder ruimte voor mensen met andere problemen. Er is sprake van verdringing. Iets meer dan de helft van de respondenten geef dit aan. Je kunt uren Maatschappelijke dienstverlening nu eenmaal maar 1 x besteden.

Bron: MOgroep

 



Naar homepage



Relevante categorieën: