Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Sozio Special Opleiding en Werk 2021 - Literatuurlijst bij Artikel Normtieve Professionalisering


1 Te vinden op www.integraalwerkenindewijk.nl 
2 Ibidem, p. 13-17
3 Zie hiervoor ook het proefschrift van Fons Klaasse, waarin hij zeer gedetailleerd de politieke lading van het  professionele handelen van sociaal werkers en hun taalgebruik analyseert en een lans breekt voor professionele moed en vrijmoedige tegenspraak als integraal onderdeel van de normatieve professionaliteit van sociaal werkers: Klaase, F., Professionele moed in het sociaal werk, Eburon, Delft, i.h.b. het slothoofdstuk.
4 Letterlijk zegt Schön: “The problems of greatest human concern are situated in the swampy lowlands.” Vgl. Schön,
D. (1981) The Refl ective practitioner. How Professionals Think in Action, Basic Books, New York, p. 42
5 Dit is een tamelijk vrije duiding van enkele van zijn kernbegrippen. Vgl. voor een goede introductie tot zijn complexe
en fascinerende denken: Bourdieu, P. & Wacqant L, (1992), An Invitation to Refl exive Sociology, Polity Press,
Chicago. Vgl. ook Ewijk, van, H. (2018) Complexity in Social Work, Routledge, New York/London
6 Schön, D. (1983), The Refl ective Practitioner, p. 43
7 Nap, J. (2012) Vragen naar goed politiewerk. Een proeve van normatieve professionalisering, Uitg. Boom Lemma,
Den Haag. 

8 Een interessant voorbeeld daarvan is het oordeel van een van de betrokkenen in de kinderopvangtoeslag ‘affaire’
dat de ‘gewetensfunctie’ onderontwikkeld was bij de medewerkers van het Fraudeteam: de ‘vaktechniek-structuur’
zou daarom beter op orde gebracht moeten worden. Vgl. Verslag Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslag, Den Haag 2020, p. 32
9 Zie het proefschrift van Marije Klomp voor een praktijkgericht onderzoek naar de morele en politieke dimensie van
het werk van duurzaamheidsprofessionals en een nadere uitwerking van het begrip gezelschapsvorming. Klomp, M.
(2017), Gezelschapsvorming in duurzaamheidswerk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen door normatieve
professionalisering. UvH, Utrecht



Naar homepage