Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Onderzoek: Fins programma vermindert pestklachten met meer dan de helft

Toepassing van het in Finland ontwikkelde anti-pestprogramma KiVa vermindert pestklachten in Nederland met meer dan vijftig procent. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Onderzoek: Fins programma vermindert pestklachten met meer dan de helft

Het gaat om de eerste resultaten van de evaluatie die onder leiding van RUG-socioloog René Veenstra werd gehouden bij tienduizend leerlingen afkomstig van 99 scholen. Veenstra zal vandaag tijdens zijn oratie nader ingaan op het onderzoek.

 
Bewustwording in hele klas
De kern van de Finse aanpak is gericht op bewustwording in de hele klas en niet alleen bij dader of slachtoffer. Concreet lesmateriaal zet leerlingen aan tot nadenken over pesten en wat het betekent voor degene die gepest wordt. Het onderzoek van Veenstra naar de KiVa-methode sluit aan bij nieuw anti-pestbeleid dat onlangs door staatssecretaris Dekker in samenspraak met de Kinderombudsman is opgezet.


Onderzoek op 99 scholen
Het onderzoek is gedaan op 66 scholen waar het KiVa-programma werd toegepast en 33 scholen in een controlegroep.


Bewezen effectief
Bij de KiVa-scholen daalde het percentage kinderen dat zegt maandelijks of vaker gepest te worden van 29 procent in voorjaar 2012 naar 13,5 procent precies een jaar later. Op de scholen in de controlegroep daalde het percentage eveneens, maar beduidend minder sterk. De daling is het sterkst bij de meest schrijnende slachtoffers. De groep die dagelijks werd gepest nam met twee derde af.


Ook in Nederland
Veenstra concludeert op basis van deze resultaten dat KiVa ook in Nederland werkt. ‘Op KiVa-scholen zijn leerlingen veel positiever geworden over hun leraren. Ze werden gevraagd om een cijfer te geven voor de aandacht die leerkrachten geven aan pesten: dat cijfer steeg in een jaar van een 5,6 naar een 7,2. Ook vinden de leerlingen de houding en de daadkracht van KiVa-leerkrachten verbeterd. Dat pesten ook afneemt in de controlegroep komt doordat er het afgelopen schooljaar in de samenleving erg veel aandacht is geweest voor pesten.’


Meer scholen
Wat Veenstra betreft kan de KiVa-methode opengesteld worden voor meer scholen. Wel blijft er alle aanleiding voor verder onderzoek. Onder meer om de methode te verbeteren, maar ook om uit te zoeken waarom deze aanpak in sommige klassen of bij sommige kinderen niet aanslaat.
 

René Veenstra werd 1 mei van dit jaar benoemd tot hoogleraar Sociologie met de leerstoel Sociale ontwikkeling bij de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.








Naar homepage



Relevante categorieën: