Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Mogelijkheden Mhealth onderbenut in zorg en welzijn

Nederland is koploper met smartphonegebruik en is gidsland op het gebied van e-health. Toch komen mobiele internettoepassingen binnen zorg & welzijn ten onrechte nog nauwelijks van de grond in Nederland.
Mogelijkheden Mhealth onderbenut in zorg en welzijn

 

Dat stelt Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl en een van de plenaire sprekers op het congres Online hulpverlening dat 1 november plaatsvond in het Beatrixtheater in Utrecht.
 
Het smartphonegebruik neemt enorm toe. Ook bij de jongere generatie. Volgens Schalken heeft 80 procent van de jongeren tot 18 jaar mobiel internet. Tegelijkertijd lijken instellingen in zorg en welzijn zich nog weinig te richten op deze toepassingen.
 
Apps
Volgens Schalken zijn er wel organisaties die zich oriënteren op hulpverlening via smartphones, maar lijken die vooral voor apps te kiezen en niet voor websites die geschikt zijn voor mobiele internet. Hij leidt dit af uit de hoeveelheid apps voor de hulpverlening die de afgelopen tijd zijn gelanceerd. Zorg ervoor dat het middel niet tot doel wordt verheven, waarschuwt Schalken. ‘Ze zijn vaak meer een kopie van een website dan dat ze gebruikmaken van de meerwaarde die een smartphone biedt, waardoor deze apps snel in de vergetelheid raken bij de gebruiker.’
 
Zeven voordelen
Volgens Schalken biedt Mhealth* zeven voordelen: - betere toegang tot zorg- en hulpverlening – notificaties (berichten) op maat  - betrouwbare data (de gebruiker geeft acuut aan hoe het met hem is gesteld en niet in een rapportage achteraf); - eenvoudige en snelle transfer van data; - just in time, just in place (hulp direct beschikbaar als en waar het nodig is); - gemak; - kostenbesparing.
 
Aandachtspunten
Over de ontwikkeling en het gebruik van Mhealth hield Schalken zijn gehoor een aantal aandachtspunten voor. Allereerst over het proces, waarbij hij nogmaals refereerde aan het adagium dat de tools geen doel op zich zijn maar middel. Een tweede aspect waarvan organisaties zich rekenschap moeten geven is de interventie. Schalken: ‘Wees kritisch. En betrek cliënten bij de ontwikkeling. Het kan om ingrijpende zaken gaan. Maak je bijvoorbeeld een suïcide-icoon? Wil iemand dat op zijn mobiel, wil hij daarmee worden gezien?’Ook het aspect veiligheid mag bij de keuze voor Mhealth geen onderschoven kindje zijn, aldus de E-hulp directeur.   
 
 
* Onder Mhealth verstaat Schalken online hulp via smartphones en niet via tablets. Een smartphone heeft iemand altijd bij zich en is van één persoon en niet van een huishouden, zoals bij tablets nog wel eens het geval is/ 


Naar homepage



Relevante categorieën: