Vakblad voor sociaal professionals
en het sociale domein

Kijktip: ‘2Doc: Help me!’

De telefoon is er dag en nacht bemand. En gaat ook dag en nacht. Mensen in nood zoeken contact met het Crisisinterventieteam (CIT) van Tilburg. Mensen die geestelijk ziek zijn, bang, verslaafd, het leven niet meer zien zitten, zorgen hebben over dementerende buren of eenvoudigweg boos zijn op de wereld om hen heen.
Kijktip: ‘2Doc: Help me!’


De centralisten van het CIT proberen met engelengeduld voor die oneindige stroom hulpvragen een oplossing te bedenken. De camera’s van BNNVARA volgden hen een jaar lang bij hun werk. De documentaire van regisseur Hetty Nietsch biedt een confronterend en onthullend inkijkje in de wereld van geestelijke hulpverlening. ‘2Doc: Help me!’ is donderdag 11 augustus om 22:08 uur te zien bij BNNVARA op NPO 2.

De documentaire speelt zich af op één plek: de kleine kantoorruimte die plaats biedt aan twee centralisten die de eerste telefonische opvang bieden. Over die eerste telefonische opvang gaat ‘2Doc: Help me!’ De hoofdpersoon is Sietske, een zeer betrokken en gedreven hulpverleenster die voor ieder probleem een luisterend oor heeft en probeert de bellers telefonisch bij te staan. Soms maakt ze ook ter plekke een inschatting. Een lastige taak want het is niet altijd makkelijk om een goed beeld te krijgen van wat er zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. En het is ook niet 1-2-3 in te schatten welke hulp op dat moment toereikend is. ‘2Doc: Help me!’ schetst dit ingewikkelde speelveld van complexe hulpvraag en adequate zorg.

Sietske: ‘Ik heb hiervoor gekozen, en dat zal lastig zijn voor sommige mensen om te begrijpen. Maar ik ben blij dat ik een aandeel heb op het moment dat iemand zegt ‘Ik weet het niet meer. Help me. Nu’.

Bekijk hier de trailer.



Naar homepage