Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Jongerencampagne over seks van start

Jongeren weerbaar maken tegen ongewenst seksueel gedrag. Dat is het doel van de campagne MAAK SEKS LEKKER DUIDELIJK die 1 november is gestart.

Het is de eerste Nederlandse campagne ter bevordering van de seksuele gezondheid van jongeren. Soa Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep voeren de campagne uit in opdracht van de ministeries van VWS en OCW.

Gedwongen
18 Procent van de meisjes en 4 procent van de jongens is wel eens gedwongen om iets te doen of toe te staan op seksueel gebied. Op www.maaksekslekkerduidelijk.nl worden jongeren uitgedaagd na te denken over hun eigen wensen en grenzen en die van anderen. De bedoeling van de campagnemakers is dat jongeren leren hoe ze hun grenzen daadwerkelijk kunnen bewaken.

Veel ongewenst gedrag
Veel jongeren krijgen te maken met grensoverschrijdend seksueel gedrag. Dit blijkt uit het recente onderzoek ‘Laat je nu horen’ van de Universiteit Utrecht en de Rutgers Nisso Groep. Ongewenst seksueel gedrag kan zowel fysiek (aanraken, zoenen, seks) als niet fysiek zijn. Een masturberend vriendje voor een webcam of seksueel getinte opmerkingen zijn voorbeelden van niet fysiek gedrag.

Veel last van
Tot op zekere hoogte vinden jongeren bepaalde grensoverschrijdingen, zoals ongewenst aangeraakt worden, erbij horen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Niet zomaar seks’, waarbij 68 jongeren zijn geïnterviewd over hun beleving van seksualiteit. Meiden die langdurige of terugkerende ervaringen hebben met ongewenst seksueel gedrag, hebben hier veel last van. Ze hebben gevoelens van angst, boosheid, schaamte, zelfverwijt en wantrouwen naar mannen. Alle jongeren zijn het erover eens dat het onacceptabel is als je wordt gedwongen om seksuele handelingen te verrichten.

Je eigen handleiding
Posters in bushokjes en op scholen en online banners laten foto’s van jongeren zien met hun ‘handleiding’ op het gebied van seksualiteit. Want iedere jongere heeft zijn of haar eigen handleiding. Alleen zijn ze zich hiervan vaak niet bewust. De algemene boodschap voor jongens is: let op signalen die meisjes geven en vraag naar wensen. Voor meiden is het advies: durf aan te geven wat je wensen en grenzen zijn. Als jongeren goed nadenken over hun wensen en grenzen, kunnen ze deze ook beter bewaken. Op de Hyvescampagnewebsite www.maaksekslekkerduidelijk.nl worden jongeren uitgedaagd na te denken over hun ‘handleiding’ en deze in te vullen. Ze kunnen hun eigen handleiding vervolgens vergelijken met die van hun Hyvesvrienden.

Weerbaar worden
Hoe jongeren hun wensen en grenzen kenbaar kunnen maken, leren ze met de nieuwe online game ‘Can you fix it?’ De game is te vinden op www.sense.info, dé jongerensite voor info over seksualiteit. Tien filmpjes tonen situaties die uit de hand dreigen te lopen. Jongeren kunnen zelf ingrijpen wanneer ze vinden dat hun grens is bereikt. Een ‘lovecoach’ staat ze bij met adviezen.

Ondersteuning voor ouders
De campagne richt zich ook op ouders en docenten. Zij kunnen tieners ondersteunen bij de seksuele opvoeding en het weerbaar worden. Daarvoor lanceren Soa Aids Nederland en de Rutgers Nisso Groep de website www.uwkindenseks.nl.

Vier jaar lang campagnes
MAAK SEKS LEKKER DUIDELIJK is de eerste Nederlandse campagne ter bevordering van de seksuele gezondheid van jongeren uit een reeks van vier. Deze campagne focust zich op laagopgeleide jongeren van 12 tot en met 18 jaar. Alle GGD’en haken in hun regio aan op deze campagne.
De komende vier jaar komen er campagnes die de strijd aanbinden met ongewenste seks en ongewenste gevolgen van seks, zoals soa’s en ongewenste zwangerschappen.

Bron: Rutgers Nisso Groep



Naar homepage



Relevante categorieën: