Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Jongeren met angst en depressie vergeten groep’

Jongeren met internaliserende problemen als angst en depressie dreigen een vergeten groep te worden.

Dat zei Jan Willem Veerman tijdens het symposium over jeugd- en gezinsonderzoek, vrijdag 19 november aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Thema
De preventie en behandeling van internaliserende problemen vormde het thema van het symposium, dat voor de 27e keer plaatshad. Organisatoren: Radboud Universiteit, Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Praktikon, Centrum voor onderzoek en ontwikkeling.

Niet te onderschatten
Veerman, bijzonder hoogleraar Speciale kinder- en jeugdzorg aan de Radboud, fungeerde als dagvoorzitter van het symposium. Jongeren die agressief en delinquent zijn, trekken in de samenleving, om begrijpelijke redenen, meer aandacht. Van hun gedrag hebben anderen last. Bovendien is het leed van slachtoffers groot en zijn de maatschappelijke kosten hoog. ‘Maar jongeren met internaliserende problemen, die het journaal niet halen, vormen een niet te onderschatten groep die in stilte lijdt’, aldus Veerman.

Verborgen leed
Hun verborgen leed is groter dan tot voor kort is gedacht. Uit recent onderzoek blijkt, aldus Veerman, dat 15 procent van alle jongeren voor het achttiende jaar wel eens depressieve episode heeft meegemaakt. Daarnaast lijden 37.000 jongeren ouder dan 12 jaar aan een depressie. Verschillende sprekers op het symposium stonden stil bij preventie en behandeling van internaliserende problemen. Daarbij waren de invalshoeken: school en het gezin.

Middelbare scholieren

Rinka van Zundert, docent en onderzoeker aan de Radboud Universiteit en begin dit jaar gepromoveerd aan deze universiteit, ging in haar bijdrage in op de preventie van depressie en bevordering van weerbaarheid op middelbare scholieren. Ze schetste hoe pas sinds kort de aandacht voor preventieprogramma’s tegen depressie en angsten onder jongeren meer beleidsmatige aandacht hebben gekregen.

‘Op Volle Kracht’
Van Zundert ging daarnaast uitgebreid in op het weerbaarheidsprogramma
Op Volle Kracht. Aan de hand van het programma leren jongeren bijvoorbeeld hun gedachten ‘te checken’ en ‘alternatieve gedachten te ontwikkelen voor een negatieve uitleg van gebeurtenissen.
De oorspronkelijke titel van het programma is
Penn Resilience Program en is in de Verenigde Staten ontwikkeld. In februari 2011 start een effectiviteitsonderzoek onder ruim 1300 leerlingen op Nederlandse middelbare scholen.

Schoolbrede aanpak
Een van de andere sprekers, Trees Das, orthopedagoge en onder meer werkzaam bij Fontys OSO (Onderwijscentrum Speciale Onderwijszorg), bepleitte – net als Van Zundert - een schoolbrede aanpak en inzet van weerbaarheidsprogramma’s. Een aanpak die volgens Corine van Helvoirt, landelijk manager van de landelijke vereniging voor cluster 4 scholen en REC’s, juist nuance verdient. Van Helvoirt zei voorstander te zijn van preventie. En volgens haar moeten scholen en de zorg (hulpverlening) moeten vooral meer gaan samenwerken. Tegelijkertijd benadrukte ze: ‘Docenten zijn geen therapeuten. Het onderwijs wordt immers door de inspectie afgerekend op zijn belangrijkste taken.’

Academische werkplaats
Jan Willem Veerman maakte tijdens het symposium bekend dat de Radboud Universiteit start met een Academische Werkplaats. In die werkplaats gaan praktijkinstellingen en Radboud Universiteit samenwerken om de behandeling en preventie van angst en depressie bij jongeren te verbeteren. Klik hier voor meer informatie.

 

 

 

 

 

 

 



Naar homepage


Olaf Stomp,

Relevante categorieën: