Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Hoe beoordelen medewerkers in de sociale sector hun werksituatie?

Met krapte op de arbeidsmarkt en hoge werkdruk wil je als ondernemer natuurlijk zorgen dat jouw medewerkers gelukkig zijn op hun werkplek. Zo voorkom je verzuim en een personeelstekort. Maar hoe beoordelen medewerkers in de sociale sector eigenlijk hun werksituatie? In dit artikel vind je handige informatie over waar je als ondernemer in de sociale sector op moet letten om te zorgen voor tevreden medewerkers.
Hoe beoordelen medewerkers in de sociale sector hun werksituatie?


Lichamelijke en mentale belasting

Het sociale domein is ontzettend breed en komt met veel verschillende uitdagingen. Het ene beroep heeft meer lichamelijke belasting, terwijl het andere beroep geestelijk meer inspanning vergt. Zowel geestelijke als lichamelijke overbelasting kan zorgen voor stress, vermoeidheid en verzuim. Bijvoorbeeld financiële stress, een verstoorde werk/privé balans of extra mantelzorgtaken.

Als werkgever is het daarom van belang om bewust te zijn van de werkzaamheden die binnen het bedrijf uitgevoerd worden. Welke werkzaamheden zijn belastend en hoe kan je hierbij helpen? Ga regelmatig met werknemers in gesprek om te kijken hoe je ze kan ondersteunen, mentaal en fysiek.

Om te zorgen dat je als werkgever goed voorbereid bent op verzuim door ziekte of psychische klachten van medewerkers is het investeren in een verzuimverzekering nuttig. Zo krijg je hulp met loondoorbetaling en zijn er zelfs mogelijkheden om begeleiding te krijgen voor de re-integratie van langdurig zieke medewerkers. Ook word je ondersteund in het voldoen aan wettelijke verplichtingen.

Zekerheid

Iedereen wil graag met een veilig gevoel naar werk gaan. Weten dat je werkgever investeert in jouw veiligheid en de veiligheid van het bedrijf is voor veel medewerkers erg belangrijk. Niet alleen fysieke veiligheid zoals EHBO kits en brandalarmen, maar de juiste verzekeringen zijn vaak onmisbaar voor een zeker gevoel in een werkomgeving.

Sommige bedrijven nemen dit idee nog een stapje verder en investeren ook in een zorgverzekering voor medewerkers. Dit is niet alleen een voordeel voor werknemers, maar ook voor de werkgever zelf. Het is belangrijk om te weten dat je medewerkers goed geholpen kunnen worden op het moment dat ze ziek zijn. Ook toon je dat jij als werkgever geeft om de gezondheid van je werknemers.

Werksfeer

Het is voor medewerkers natuurlijk erg belangrijk dat de werkvloer een aangename sfeer heeft. Mensen die in het sociale domein werken hebben waarschijnlijk vaak te maken met moeilijke situaties. Toch wil je conflicten met collega’s, leidinggevenden of klanten zoveel mogelijk voorkomen aangezien het een stressvolle omgeving creëert, waardoor verzuim vaker voorkomt. 

Als werkgever kan je zelf proberen om betrokken te blijven en het gesprek aan te gaan als er spanningen ontstaan. Wat ook handig is, is het kiezen van een medewerker die hiermee kan helpen. Een collega is meestal meer toegankelijk als aanspreekpunt voor dit soort situaties.

Ontwikkeling

De mogelijkheid om te blijven ontwikkelen binnen een bedrijf is voor veel mensen van groot belang. Het oppakken van nieuwe taken en het krijgen van meer verantwoordelijkheid geeft veel medewerkers energie. Ook laat dit zien dat ze gewaardeerd en vertrouwd worden. Geef als werkgever je medewerkers dus de mogelijkheid om zich te ontwikkelen, bijvoorbeeld door cursussen of een aanvullende studie.



Naar homepage