Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Gametherapie voor jongeren met psychose

Er komt een game voor de behandeling van jongeren met een psychose.

De game wordt ontwikkeld door de ggz-instellingen uit Noord-Nederland en NHL Hogeschool uit Leeuwarden.

Door de game leren jongeren om te gaan met hun situatie.

Combinatie is effectief
ggz-professionals zien de combinatie van spelen en leren als effectief. Met een game leren jongeren op een alternatieve manier en de verwachting is dat het sneller zal leiden tot gedragsverandering. Wanneer iemand door ervaring in een game beleeft wat de gevolgen kunnen zijn van het niet innemen van medicatie of het gebruiken van drugs, is het leereffect waarschijnlijk groter dan wanneer een hulpverlener het vertelt. Een game maakt jongeren mogelijk ook minder afhankelijk van hulpverleners en stimuleert op die manier zelfmanagement.
 
Ervaring
NHL Hogeschool heeft ervaring met het ontwikkelen van games. De hogeschool heeft een lectoraat Serious Gaming en een lectoraat iHuman I Welzijn Zorg Digitaal. Ook studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) en de zorg- en welzijnsopleidingen werken mee aan de game. 
 
Saai en ingewikkeld
Een psychose treedt vaak voor het eerst op tijdens de adolescentiefase. Om het risico op een nieuwe psychose te verkleinen moet de jongere een balans leren te vinden tussen zijn ziekte en hoe hij zijn leven wil invullen. Hiervoor is kennis en inzicht nodig. De geestelijke gezondheidszorg geeft daarom vaak voorlichting aan jongeren met een psychose door middel van klassikale psycho-educatie. GGZ-medewerkers constateren dat deze methode niet goed aansluit bij de leefwereld van jongeren, waardoor er weinig motivatie is om te leren. Jongeren ervaren het vaak als saai, betuttelend, ingewikkeld en confronterend. Ook wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de huidige psycho-educatie nauwelijks tot gedragsverandering leidt.

Verzoek
Professionals uit de geestelijke gezondheidszorg van de drie noordelijke provincies van Nederland, GGZ Friesland, Lentis (Groningen), GGZ Drenthe, het ZIF (Zorg Innovatie Forum) klopten vorig jaar aan bij NHL Hogeschool met het verzoek om samen te zoeken naar nieuwe, innovatieve mogelijkheden. Gaming binnen de zorg is een veelomvattend en nog braakliggend terrein dat veel pionierswerk vereist, maar het begin van een grote ontwikkeling kan betekenen. Na een eerste verkenning ligt er nu een projectplan op tafel. De partijen pakken de ontwikkeling van de gametherapie gezamenlijk op door middel van experimenteel onderzoek. Naast de genoemde partijen werken ook gameontwikkelaars als Gameship, The Factor.e en het Universitair Centrum Psychiatrie mee.

In 2013 moet er een speelbaar prototype van de game gereed zijn.

Bron: NHL



Naar homepage



Relevante categorieën:

ggz |