Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Even bellen met Soraya Timmers

Soraya Timmers (18) is eerstejaarsstudent SPH aan Hogeschool Windesheim. Met de redactie van Sozio sprak ze over Project P, een nieuw RTL-programma waarin middelbare scholieren worden geconfronteerd met geheime opnames van hun pestgedrag.

‘Goed dat er aandacht wordt besteed aan pesten, maar niet op deze manier. Ik vind dat de programmamakers niet goed hebben nagedacht over de consequenties voor gepeste kinderen.’ In een uitzending van Nieuwsuur blijkt dat een gepeste jongen nu juist meer wordt gepest dan voorheen. Zijn pestende medescholieren konden de geheime opnames allerminst appreciëren. ‘In het geheim filmen hoort niet, het programma had toestemming moeten vragen van de school.’

 

Programma is geen therapeut

Soraya ziet pesten als een groot maatschappelijk probleem en vindt dat het dan ook op maatschappelijke schaal aangepakt moet worden. ‘Nu werken scholen zelf aan het probleem, dat heeft naar mijn idee minder effect.’ De media zouden daar volgens Soraya een rol in kunnen spelen, die hebben namelijk een grote invloed. ‘Als het in de media is, wordt er over gepraat.’ Maar daarbij benoemt ze dat een programma zijn plaats moet weten. ‘Een programma is geen therapeut, media bepalen niet wat goed of fout is. Soraya sluit daarmee aan bij de mening van de Kinderombudsman Marc Dullaert. Die stelde in Nieuwsuur dat het RTL-programma op de stoel van de hulpverlener gaat zitten.

 

Geheime opnames zijn geen oplossing

De school waar de gepeste jongen op zit, spant een kort geding aan tegen RTL om te voorkomen dat door de beelden schade wordt toegebracht aan hun leerlingen. ‘Ik begrijp dat de school een kort geding aanspant, maar ze moeten zich er ook bewust van zijn dat ze tekort zijn geschoten. Het is belangrijk om de school daarop aan te spreken. Maar het maken van geheime opnames is daar geen oplossing voor.’ Het lijkt Soraya veel constructiever als het programma vooraf had overlegd over de opnames, dat had conflicten kunnen besparen. Ook oppert ze het idee om maatschappelijk werk controle uit te laten oefenen op scholen, om zo te kunnen zien of pesten voldoende wordt aangepakt.

 

Confronterende aanpak werkt niet

Pedagoog Mieke van Stigt meent in diezelfde Nieuwsuuruitzending dat de confronterende aanpak niet werkt bij pestgedrag. Soraya is het daar deels mee eens. ‘Confronteren op zich is wel goed maar de manier waarop is erg bepalend. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om de gepeste scholier zijn verhaal te laten vertellen op video en dat aan de pesters te laten zien. Als kinderen dat op tv zien, zal ze dat ook tot nadenken gaan aanzetten.’

 

Simone van Iperen

 

 

 



Naar homepage



Relevante categorieën: