Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Nieuwe campagne om jongeren weerbaarder te maken tegen drugs en alcohol

Het Trimbos-instituut en STIVORO zijn een campagne gestart om ouders te stimuleren hun kinderen weerbaar te maken tegen verleidingen van drank, drugs en roken.

De campagne richt zich op kwetsbare momenten van de kinderen om te beginnen met drank, drugs of roken, zoals overgang naar de middelbare school, feestdagen of zomervakantie. Om de campagne te ondersteunen hebben het Trimbos-instituut en STIVORO een website opgezet.

Start campagne
Kinderen komen met de zomervakantie en de daarbij behorende feesten en kermissen in aantocht meer aan verleidingen bloot te staan om te gaan roken, drinken of blowen. Veel ouders beleven gesprekken hierover anders dan de kinderen zelf. Hierdoor zit er een verschil in de gestelde regels en de uitvoering hiervan. Het Trimbos-instituut en STIVORO lanceren daarom nu de gezamenlijke campagne: ‘Hoe help ik mijn kind nee zeggen tegen roken, drinken en blowen?’

Ouders kunnen invloed uitoefenen op preventie roken, drinken en blowen
Cijfers laten zien dat veel kinderen tussen de twaalf en veertien jaar beginnen met roken en drinken. 31 procent van de vijftienjarigen steekt regelmatig een sigaret op, zestig procent drinkt regelmatig alcohol en tien procent blowt. Juist ouders kunnen invloed uitoefenen op het voorkomen van roken, drinken en blowen door hun kinderen, aldus de initiatiefnemers. ‘Praat met je kind over middelengebruik voordat het hiermee experimenteert. Stel vervolgens duidelijke regels, pas deze toe en help je kind zo om nee te zeggen’, stelt René van der Most, hoofd programma Opvoeding en Educatie bij het Trimbos-instituut.

Belevenis gesprekken drank, drugs en roken verschilt

Veel ouders beleven gesprekken over roken, drinken en blowen anders dan de kinderen zelf. Volgens de initiatiefnemers zegt 61 procent van de ouders dat hun kind zeker geen alcohol mag drinken. Maar slecht 35 procent van de jongeren tussen de twaalf en zestien jaar geeft aan dat ouders die regel ook echt toepassen. Ook als het om roken gaat is er een gat. Zo vindt 77 procent van de ouders het niet goed dat hun kind rookt, maar 65 procent van de veertienjarigen geeft aan dat hun ouders die regel ook echt hanteren, aldus het projectteam. ‘Zeker met de verleidelijke zomervakantie voor de deur, is het zaak om tijdig en openhartig te praten en regels te stellen. Dan weten kinderen waar ze aan toe zijn’, zegt Lies van Gennip, directeur van STIVORO.

Risicomomenten start drinken, roken of blowen

De start van de campagne is juist uitgekozen met de zomervakantie in zicht. Dit is een zogenoemd kwetsbaar of risicomoment. De kans is op zulke momenten groter dat kinderen beginnen met roken, drinken en blowen, stelt het projectteam. De campagne richt zich op nog meer kwetsbare momenten, zoals de overgang naar de middelbare school en de feestdagen.

Tips, informatie en ervaringsverhalen

De campagnewebsite www.hoepakjijdataan.nl biedt concrete tips en informatie over roken, drinken, blowen en opvoeding. Ook staan er ervaringsverhalen van andere ouders en een filmpje waarin een gesprek te zien is tussen ouder en kind over het weerstaan van verleidingen op de website.

Bron: Trimbos-instituut



Naar homepage



Relevante categorieën: