Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Beperk subsidie online hulpverlening niet tot ggz’

‘Beperk de subsidie voor online hulpverlening niet tot de ggz.’ Die oproep deed Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl.

Hij deed dat tijdens een congres over online hulpverlening in Utrecht.

Minister Schippers van VWS stelt vanaf 2012 twee miljoen euro beschikbaar voor e-hulpverlening. Mooi, zei Frank Schalken in zijn keynote speech, maar beperk dat geld niet enkel voor de ggz. ‘Online hulpverlening is veel breder dan de ggz.’ Ook in de jeugdhulpverlening en binnen het maatschappelijk werk zijn er goede initiatieven op het terrein van online hulpverlening, aldus de directeur van E-hulp.nl. ‘Een gemiste kans dat die niet voor de twee miljoen subsidie in aanmerking komen.’

 Ggz-lobby
In haar videoboodschap tot de congresgangers repte Schippers over de financiële steun vanaf volgend jaar. Daarbij gebruikte ze consequent de term e-mental health. Typerend voor de succesvolle ggz-lobby in Den Haag, meende Schalken. Online hulpverlening strekt zich namelijk op een veel breder terrein uit dan enkel e-mental health.

Sterker profileren
Schalken riep de andere sectoren buiten de ggz op om zich ook sterker te profileren zodat ook hun initiatieven op het terrein van online hulpverlening op een financiële bijdrage kunnen rekenen.

Keurkring
Ook bij het beoogde keurmerk voor online hulpverlening (Keurkring) had Schalken gemengde gevoelens. Goed dat er een keurmerk komt maar ook die beperkt zich enkel tot de ggz. Dat een site buiten de ggz dan geen keurmerkstempel krijgt hoeft dan niets te zeggen over de vermeende mindere kwaliteit van de online hulpverlening, zei Schalken. Enkel over het feit dat het om de “verkeerde” branche gaat’

Succesfactoren online hulpverlening
Uit onderzoek bij instellingen die online hulpverlening bieden, blijkt dat er dertien succesfactoren zijn. Met stip op nummer 1 staat de betrokkenheid en inzet van de hulpverlener. Ook een goede communicatie met cliënten, aandacht voor de implementatie, een degelijk plan en voldoende middelen zijn belangrijke factoren.

Waarom online hulp zoeken?
De belangrijkste reden om online hulp te zoeken is de mogelijkheid om dat anoniem te doen (59%). Ook het feit dat de hulpvragen liever schrijft dan praat over zijn probleem (43%), is een belangrijk argument voor  de keuze van online hulp. 30% procent doet het omdat het gratis is.

Stijging online hulpverlening
Uit ander onderzoek (Netwerk Online Hulp) blijkt dat het gebruik van online hulpverlening de afgelopen drie jaar is verdrievoudigd tot 181.000 personen. Vooral veel vrouwen zoeken hulp bij psychische-, sociale-, of maatschappelijke problemen.

Vrouwen-mannen
Ruim 1,8 miljoen mensen bezochten in 2010 een online hulpsite voor informatie, advies en ondersteuning. Daarvan kregen dus 181.000 mensen hulp via chat of e-mail. Zij beoordeelden het contact met een gemiddeld rapportcijfer van een acht. 73% van de hulpvragers is vrouw Het aantal mannen dat online hulp zoekt, is de afgelopen drie jaar licht gestegen.

 Cliënten
Op het congres vertelden een aantal cliënten over hun ervaringen met online hulpverlening. Wat voor tips hadden zij voor hulpverleners? Een van hen pleitte voor het verlagen van drempels. ‘Veel mensen schamen zich voor hun probleem’, zei één van hen. Soms kun je enkel hulp krijgen als je een verwijzing hebt van bijvoorbeeld de huisarts. Dat kan een enorme drempel zijn.’ Een ander pleitte voor blended hulpverlening (mix van online en reguliere hulpverlening). ‘Het feit dat ik over mijn problemen kon praten in een lotgenotengroep heeft me enorm geholpen.’

Olaf Stomp



Naar homepage