Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Zorg heeft geen tijd en geld voor social media

Zorginstellingen maken nog maar mondjesmaat gebruik van social media. Dat blijkt uit onderzoek naar communicatiemiddelen in de zorg-en welzijnssector van Room8 en Transmissie onder 86 zorginstellingen.
Zorg heeft geen tijd en geld voor social media

Het onderzoek richt zich op het gebruik van social media binnen zorgorganisaties. Driekwart van de ondervraagde instanties heeft een social media account. Ze gebruiken die vooral om informatie over de organisatie te verspreiden of voor pr-doeleinden. Daarbij worden traditionele social media zoals Facebook en Twitter het meest gebruikt.

 

Knelpunten

Zorgorganisaties die gebruik maken van social media zien het belang daar van in, volgens het onderzoek.  Maar zij ervaren verschillende problemen bij het effectief gebruik ervan. Het grootste knelpunt ligt in het gebrek aan tijd en geld. 70 procent van de organisaties zegt te kampen met budgettaire- en tijdsproblemen.

 

Het gevolg daarvan is terug te zien in het daadwerkelijke gebruik van social media door de organisaties. Maar een kwart is dagelijks actief. Zorgorganisaties zien in dat het aanwezig zijn op sociale media een noodzaak is. Daarom wil meer dan de helft erin gaan investeren.

 

Hoewel er goede voornemens zijn ontbreekt het de organisaties aan durf, concludeert het onderzoek. Ruim een derde is bang voor negatieve publiciteit. Veel organisaties zijn voorzichtig en aftastend als het om sociale media gaat. Dat blijkt grotendeels het gevolg van onwetendheid.

 

Social media in hulpverlening

Of de zorgorganisaties die deelnamen aan het onderzoek social media inzetten voor de hulpverlening aan hun cliënten is niet bekend. Veel doelgroepen van die organisaties zijn actief op social media. Aansluiten bij die ontwikkeling lijkt van belang. Binnen de hulpverlening zijn al enige initiatieven te zien. Bijvoorbeeld in de jeugdzorg. Die kennen verschillende projecten om via social media aan te sluiten bij hun doelgroep. Dat blijkt uit een artikel van Mayke Calis uit jeugdsectorvakblad Jeugd en Co.

 

Ze schrijft dat er in de jeugdzorg wordt geëxperimenteerd met hoe het medium als instrument kan worden ingezet. In mei 2013 zijn medewerkers van de jeugdreclassering gestart met onderzoeken hoe ze Facebook en Twitter in kunnen zetten bij hun begeleiding. Er blijken een hoop vragen te zijn over de waarborg van privacy van medewerkers en cliënten op social media. Momenteel mogen medewerkers in de jeugdzorg nog niet via sociale media met hun cliënten communiceren.

 

Klik hier voor het rapport.

 

Simone van Iperen

 



 

 

 


 



Naar homepage



Relevante categorieën: