Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Grote diversiteit in gebruik interactieve media onder jongeren

Het gebruik van interactieve media (internet en games) onder jongeren is niet, homogeen en zeer vaardig, maar divers.

Dit is van belang voor docenten wanneer zij interactieve media als leermiddel willen inzetten, zo stelt promovendus Antoine van den Beemt in zijn dissertatie. Hij promoveert op 17 december op dit proefschrift aan de Universiteit Utrecht.

Aanknopingspunten
Bij aanvang van het onderzoek veronderstelde de Utrechtse onderzoeker dat jongeren zeer intensief, vaardig en op een homogene wijze interactieve media gebruikten. Zijn onderzoek toont echter aan dat er een grote diversiteit in gebruik van deze media bestaat. Deze diversiteit in gebruik hangt samen met meningen over en voorkeuren voor specifieke media. Van den Beemts onderzoek vond plaats onder ruim 2000 Nederlandse leerlingen en studenten en geeft docenten aanknopingspunten voor de inzet van interactieve media als lesmateriaal.

Ook buiten school
Volgens de promovendus dienen docenten zich bewust te zijn dat jongeren, dankzij het gebruik van interactieve media, in toenemende mate ook buiten school leren. De diversiteit aan ervaringen en voorkeuren die leerlingen weer mee naar school brengen dient gebruikt te worden bij het aanspreken van leerlingen, al dan niet met behulp van interactieve media.

Bron: Universiteit Utrecht



Naar homepage



Relevante categorieën: