Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Rotterdam ontkent conclusies 'somber' rapport

Volgens de Rekenkamer in Rotterdam (foto) slagen de wijkteams er nauwelijks in om er vroeg bij te zijn voordat problemen uit de hand lopen. Ook zouden de verwachtingen van wat Rotterdammers zelf kunnen aanpakken te hoog zijn en hebben de medewerkers te weinig tijd voor contacten in de wijk. Volgens de gemeente verdienen de medewerkers 'beter dan dit rapport'.
Rotterdam ontkent conclusies 'somber' rapport

 

'Het roer moet nu echt om,' stelt directeur Paul Hofstra van de Rotterdamse Rekenkamer in het rapport Het komt niet in de buurt. Drie jaar geleden kwamen veel taken voor zorg bij de gemeente te liggen in plaats van bij het rijk. Om daarmee aan de slag te gaan, heeft de gemeente Rotterdam net als andere regiogemeenten wijkteams. Deze moeten de zorg dichtbij brengen. Ook zou er fors bespaard worden op de kosten voor zorg doordat de gemeente er sneller bij is.

Grotendeels ontkend
'Noch het een noch het ander is gerealiseerd,' stelt Hofstra. 'Wat deze constatering erger maakt is dat er grotendeels wordt ontkend dat er überhaupt een probleem is.’ Oorzaak zou voor een deel bureaucratie zijn waardoor medewerkers te weinig tijd hebben om zorg te verlenen. In het onderzoek vertellen medewerkers dat er wachtlijsten staan, maar ze voelen druk om die buiten formele rapportages te houden.

Niet zorgelijk
De gemeente stelt in een reactie dat altijd wordt gekeken of iemand direct hulp nodig heeft. Zo ja, dan wordt direct gehandeld. Anders volgt binnen tien dagen een ander gesprek. 'In het algemeen geldt dat wachttijd op hulp en ondersteuning normaal is en niet zorgelijk,' aldus een reactie van het gemeentebestuur.

Enorm  trots
'We ontkennen niet dat er nog werk aan de winkel is, maar we zijn van mening dat er al veel goede stappen zijn gezet. De medewerkers verdienen beter dan dit sombere rapport. Wij zijn enorm trots op wat zij voor de Rotterdammers doen.'
Bron: AD.nl



Naar homepage