Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Agenda

Webinar Hoogbegaafde kinderen

Datum:03 november, 2021
Locatie:Logacom online - Logacom Online,
Website:https://webinar.logacom.nl/webinar-hoogbegaafde-kinderen
Beschrijving:

Signaleren en begeleiden in zorg en onderwijs.

Rondom hoogbegaafdheid, zijn veel misverstanden. Door deze misverstanden en onwetendheid, wordt hoogbegaafdheid vaak niet ‘ontdekt’ en (h)erkend. Bewust of onbewust blijft het een beetje ‘verborgen’ en juist dat kan desastreuze gevolgen hebben voor het kind in kwestie.

Dit webinar is bedoeld voor zorg- en onderwijsprofessionals die met kinderen werken. Professionals die dagelijks de kans hebben om kinderen tegen te komen die mogelijk hoogbegaafd zijn, dit kan overal zijn! Hoogbegaafdheid komt vaker voor dan men denkt en jouw rol kan essentieel zijn als je het kind als zodanig herkent. Wil jij je meer bewust zijn en deze kinderen beter begeleiden, dan nodigen wij je heel graag uit voor dit webinar.

Niet alle signalen zijn even voor de hand liggend. Bij één of meerdere van de volgende kenmerken kan er sprake zijn van hoogbegaafdheid: om onverklaarbare redenen niet lekker in hun vel zitten, de lat hoog leggen, sterk rechtvaardigheidsgevoel, gevoelig zijn, niet naar school willen, lage toetsresultaten, een sterke wil, diep kunnen denken, somber en angstig zijn, kritisch zijn.

Het is belangrijk deze kenmerken als een signaal te zien, een herkenning. In dit webinar leer je toepassen wat je ziet en voelt vanuit jouw kennis, kunde en ervaring. De begeleidende oefeningen, werkbladen en hand-outs zijn daarin ondersteunend en bieden jou en je cliënt houvast en niet te vergeten: plezier. Eenmaal (h)erkend is het goed om hoogbegaafdheid met enige nuchterheid te benaderen. Het wordt soms tè ingewikkeld gemaakt en te zwart-wit bekeken. Wat is er eigenlijk zo hoog en begaafd als het gaat om hoogbegaafd? Wat betekent het eigenlijk? Durf jij iemand (of jezelf, jouw kind?) aan de hand van kenmerken als hoogbegaafd te erkennen? Wat er vaak misgaat en waarom het zo belangrijk is dat hier verandering en verbetering in komt, daar gaan we het samen over hebben. 

Samengevat: 
Met deelname aan dit webinar vul je jouw kennis en ervaring aan met praktische kennis en oefeningen die meteen zijn toe te passen in de praktijk. Communicatievormen voor het onder woorden brengen van gedachten en gevoelens naar meer rust in hoofd en lijf. 

Wil je meer weten over dit webinar en de spreker? Ga dan naar de website www.webinar.logacom.nl

 

Programma

14:15 Inloop Meeting room
14:25 Intro door host van Logacom
Korte toelichting met belangrijkste huishoudelijke mededelingen over Zoom.
Introductie Marina Mol-den Boer.
14:30 Kenmerken van hoogbegaafdheid en het belang van signalering
Het leven van een kind waarbij de (kenmerken van) hoogbegaafd erkend worden, is een stuk aangenamer dan dat van kinderen waarbij het niet gezien wordt. Om af te stemmen op het hoogbegaafde kind is het essentieel om te weten waar je rekening mee moet houden. Wat zit er verborgen? Waarom is het zo belangrijk om dat te ontdekken en vinden?
15:15 Pauze
15:25 De (gevoelige) beleving van hoogbegaafdheid
In dit webinar neemt Marina Mol je mee op langs alle facetten van hoogbegaafd zijn. Zij benadert hoofdbegaafdheid echt als een andere manier van ‘zijn’. Dat heeft te maken met verder, breder en dieper kunnen denken, maar vooral ook het intens leven en beleven dat iemand met hoogbegaafdheid doet. Als dat meer wordt gezien en gehoord, dan gaan veel meer hoogbegaafde kinderen lekker in hun vel zitten. Dat is echt nodig! Wist je dat een groot deel van de thuisblijvers, hoogbegaafde kinderen zijn? Ook daar gaan we het over hebben. Hoe komt dat en vooral wat kunnen we doen?
16:10 Pauze
16:20 Casusbehandeling en praktische uitwerking van theorie
Tijdens het webinar bespreken we een interessante casus. Samen gaan we op zoek naar de kenmerken om te herkennen en erkennen. Hoe dat werkt? Je zult verbaast zijn over wat je ziet als je meer weet en leert over de persoonskenmerken, de omgeving, het intens leven en beleven, angsten, wel of niet testen en natuurlijk over school en onderwijs.
17:05 Plenaire nabespreking
Uitwisseling inzichten en behandeling van laaste vragen.
17:15 Einde