Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Zorginstellingen worstelen met sociale media

Bij veel zorginstellingen ontbreekt een structureel social media beleid. Dat blijkt uit onderzoek van Both social en Universiteit Twente onder negen zorginstellingen in de regio Twente.
Zorginstellingen worstelen met sociale media

Zorginstellingen maken weinig tot geen gebruik van social media om nieuwe cliënten te werven. Dit terwijl de doelgroep van zorginstellingen zich steeds meer op Facebook bevindt en andere social media. Uit het onderzoek blijkt dat veel zorginstellingen worstelen met social media door het ontbreken van een visie en strategie.

 

Bedreigingen

Ook zien zorginstellingen bedreigingen bij het gebruik van social media blijkt uit het onderzoek. Het onderhouden van verschillende social mediakanalen wordt gezien als een volwaardige taak, terwijl hier niemand voor is aangesteld. Een deel van de zorginstellingen ervaart negatieve reacties op social media als een bedreiging. Andere zorginstellingen zien deze reacties juist als een kans zich te verbeteren. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat instellingen zich niet altijd raad weten welke informatie ze op de verschillende social media kanalen moeten delen.

 

Ontwikkelingen binnen de zorg

Het belang van social media voor zorginstellingen komt naar voren in recente ontwikkelingen binnen de zorg. Het splitsen van de zorg door de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) heeft ervoor gezorgd dat er een verschuiving plaatsvindt van verzorging in verzorgingstehuizen, naar verzorging via thuiszorg. De onderzoekers adviseren de zorginstellingen een social media plan op te zetten en vervolgens interactie te creëren met de markt om zich goed te profileren. 








Naar homepage



Relevante categorieën: