Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Tekst bij foto van model beïnvloedt zelfbeeld

Foto’s van ultradunne modellen kunnen tienermeisjes ontevreden maken over hun eigen lichaam. Maar dat hangt wel af van de context. Als er bij staat ‘Deze vrouw heeft ondergewicht’, voelen tienermeisjes zich juist beter over zichzelf.
Tekst bij foto van model beïnvloedt zelfbeeld

Het maakt uit welke tekst er bij een model staat, ontdekte universitair docent Jolanda Veldhuis in haar promotieonderzoek. Ze legt uit: ‘Simpele informatie werkt, maar een waarschuwing dat het bekijken van dunne modellen onbewust je zelfbeeld kan beïnvloeden, had geen effect.'


Als bij een plaatje van een mager model staat dat ze een normaal gewicht heeft, zijn meisjes juist minder blij met hun eigen lichaam. Ook reacties van leeftijdsgenoten op dunne modellen doen ertoe. Als zij bijvoorbeeld een broodmager persoon bestempelen als ‘iemand met maar een paar kilo ondergewicht’ zijn meisjes eveneens minder tevreden.


In haar proefschrift concludeert Veldhuis dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de media. Media kunnen de heftige negatieve gevolgen voor meisjes bij het zien van beelden van ideale vrouwen vaak met simpele informatie tegengaan en daardoor een gezonde lichaamsomvang promoten.

 

Bron: Vrije Universiteit van Amsterdam



Naar homepage