Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Technologie biedt nieuwe mogelijkheden in de hulpverlening’

Een online dossier waarop professionals en vrijwilligers bijhouden wat ze doen, zodat ze hun werkzaamheden op elkaar kunnen afstemmen. Of een online groep waarin een begeleider en cliënten bestanden delen. In deze Week Van De Sociale Technologie komen allerlei innovaties voorbij.
‘Technologie biedt nieuwe mogelijkheden in de hulpverlening’

‘Op dit moment zijn heel veel mensen wereldwijd aan het kutten en klooien met technologie’, zei auteur Martijn Aslander bij de opening  van De Week Van De Sociale Technologie in Utrecht op maandag 24 november. De hele week zijn er presentaties en workshops en de organisatie is in handen van kennisinstituut Movisie. ‘De meeste mensen in het maatschappelijk werk hebben geen idee wat er allemaal mogelijk is met technologie’, zei Aslander. ‘Gooi je luikjes open en verdiep je in de mensen die ermee bezig zijn.’

 

Beter samenwerken met vrijwilligers
Eén nieuw initiatief is ontwikkeld door de LEV-groep, een stichting die mensen in de samenleving wil verbinden. ‘Door de transitie moet meer werk door vrijwilligers en mantelzorgers worden gedaan’, zegt innovatiemedewerker Sjef Ramaekers bij een workshop op diezelfde dag ‘Die vrijwilligers wil je houden en dat doe je door ze goed te faciliteren.’ Een knelpunt die binnen de LEV-groep werd ervaren, was dat vrijwilligers informatie misten over de cliënt en dat een professional vaak niet wist wat een vrijwilliger precies deed.

 

Daarom heeft de ICT-afdeling van de stichting een Online Dossier ontwikkeld. Daarop plaatsen beroepskrachten en vrijwilligers verslagen. Ook zijn er een agenda, chat en een handboek. ‘We vragen de cliënt altijd om toestemming’, zegt Ramaekers, ‘dus privacy is geen probleem. De professional bepaalt wel wat de vrijwilliger kan zien, omdat die eindverantwoordelijk is. De cliënt heeft eveneens toegang tot het dossier.’

 

Rolf Akenboom is vrijwilliger bij de LEV-groep en heel enthousiast over deze ontwikkeling. ‘Voorheen moest je een mailtje sturen naar een professional, maar je hoorde er niks meer van en daarom voelde het niet als een meerwaarde.’ Daarnaast vertelt hij dat er nu meerdere stokken achter de deur zijn. Cliënten, vrijwilligers en professionals kunnen elkaar erop wijzen als iets niet is gedaan. ‘Dankzij het Online Dossier is er meer transparantie en gelijkwaardigheid. Vrijwilligers voelen zich meer gewaardeerd.’

 

Mijn Groep Online
Een ander product geeft mensen die met groepen werken de mogelijkheid om online te gaan. Er kunnen filmpjes, documenten en discussies in een online groep worden geplaatst, eventueel ter voorbereiding op een bijeenkomst. ‘Facebook gebruikt persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden en anderen kunnen zien bij welke groep je je aansluit’, zegt Wouter Bruijning tijdens een workshop. Samen met Martijn Wesseling ontwikkelde hij daarom Mijn Groep Online. Mensen kunnen virtuele ruimte bij hen huren.

 

Je kunt discussiëren in een forum en bestanden en blogs plaatsen. ‘Een chat bleek bij onze proef niet te werken, omdat iedereen dan tegelijk aanwezig moet zijn’ zegt Martijn Wesseling. Naast een groep voor cliënten kunnen groepsbegeleiders elkaar online ontmoeten en wetenswaardigheden uitwisselen. Het initiatief won de Marie Kamphuis Prijs 2014, een prijs voor innovaties in het maatschappelijk werk. ‘Het is belangrijk dat je als begeleider een veilige omgeving biedt waarin cliënten een gevoel van eigenaarschap ervaren’, zegt Bruijning. ‘Dat je de deelnemers actief betrekt.’ 

 

Meer innovaties
Op dit moment wordt de app M.A.T.T.I.E. ontwikkeld, waarbij jongeren met een verstandelijke beperking filmpjes toegestuurd krijgen waarin ze iemand advies moeten geven. De casussen gaan altijd over situaties waar ze zelf mee in aanraking kunnen komen en moeten hen leren om de gevolgen van een keuze te overzien. Daarnaast is er Guide, een app die mensen met een verstandelijke beperking leidt in het openbaar vervoer. ‘Dankzij het internet leren mensen veel meer van elkaars vakgebieden’, zegt Martijn Aslander. ‘Ook op dit moment zijn er ontwikkelingen gaande die het hele zorgsysteem zullen veranderen.’

 

Wil je meer weten? Lees hier over De Week van de Sociale Technologie
 



Naar homepage


Kirsten Ronda,