Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

‘Sociale professional heeft te beperkt beroepsbeeld’

Het sociaal domein verandert snel en je bent als sociale professional verplicht om die maatschappelijke ontwikkelingen te volgen, vindt lector Frans de Vijlder. ‘De solo-professional is de netwerkprofessional geworden.’
‘Sociale professional heeft te beperkt beroepsbeeld’

In het sociaal domein domineert een heel klassiek beroepsbeeld, zegt Frans de Vijlder. Hij is lector Goed Bestuur en Innovatiedynamiek in maatschappelijke Organisaties aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. 'Het beeld van de professional die alleen werkt in een beperkte omgeving. De jeugdzorgprofessional aan tafel met het gezin bijvoorbeeld.'

 

Netwerkprofessional

Maar dat klassieke beroepsbeeld strookt niet met de realiteit, zegt De Vijlder. 'Je werkt samen met professionals uit andere sectoren ten dienste van de cliënt, de wijk of bijvoorbeeld de leerling. De solo-professional is een netwerkprofessional geworden. Het sociaal domein verandert snel en je bent als sociale professional verplicht om die maatschappelijke ontwikkelingen te volgen. Daar heeft de huidige generatie soms moeite mee. Dat hebben ze nooit geleerd of ze vinden dat ze dat niet hoeven. "Ik doe mijn werk altijd zo en nu kom jij me ineens vertellen dat ik het niet goed doe?", zeggen ze dan.'

 

Romantisch beeld

Een professional is verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkeling, maar er ligt ook een taak voor het onderwijs en het werkveld om die netwerkprofessional op te leiden. 'Veel studenten beginnen aan een studie met het ideaal om mensen te helpen. Maar naast het romantische beeld van mensen helpen, krijg je ook te maken met andere aspecten: leren omgaan met ingewikkelde dilemma's, de moed om je verantwoordelijkheid te nemen, efficiënt werken, kostenbeheersing en hoe je jezelf en je organisatie kan profileren. Nu overheerst een te beperkt beroepsbeeld.'

 

Opleiding

De lector ziet graag een andere werkwijze bij hogescholen en ROC's; een meer nadrukkelijke koppeling tussen het werkveld en de opleiding. 'Door studenten al vroeg te betrekken en mee te nemen in de beroepspraktijk gaan leren, onderzoeken en innoveren hand in hand. Maar daarvoor moeten we nog wel enkele barrières slechten. Iemand in het werkveld kan bijvoorbeeld nu nog niet formeel als docent studenten beoordelen. Daarvoor moet regelgeving aangepast worden en dat vraagt om een andere financiering. Als wij jonge mensen beter kunnen opleiden, zien we de effecten in de dagelijkse praktijk.'

 

Decentralisatie

Veel teams zitten moeten in deze tijden van decentralisatie onder te hoge tijdsdruk werken, meent De Vijlder. 'Daar gaat spoedig de rek uit. We moeten ervoor zorgen dat die waan van de dag niet blijft prevaleren en ertoe leidt dat we juist niet slimmer gaan werken. Anders kunnen we over enkele jaren concluderen dat de decentralisaties niet zijn geslaagd.'

Bron: Zorg+Welzijn



Naar homepage