Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Puberbrein sneller gealarmeerd na langdurig buitensluiten

Jarenlange uitsluiting door klasgenoten kan ernstige gevolgen hebben: van slechtere schoolprestaties tot het ontwikkelen van psychische problemen zoals angst en depressie. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Geert-Jan Will van de Universiteit Leiden.
Puberbrein sneller gealarmeerd na langdurig buitensluiten

Geert-Jan Will bracht de neurocognitieve mechanismen in kaart die ten grondslag liggen aan reacties op uitsluiting door leeftijdsgenoten. Zijn onderzoeksgroep maakte scans van de hersenen van een grote groep pubers van allerlei verschillende achtergronden, wiens sociale ontwikkeling al langdurig gevolgd was tijdens de basisschooltijd.

 

Alarm

Bij pubers die jarenlang zijn buitengesloten door klasgenoten wordt een alarmsysteem in de hersenen sterker geactiveerd op het moment dat ze opnieuw worden buitengesloten. Deze jongeren zijn waarschijnlijk extra gevoelig voor nare sociale ervaringen zoals uitsluiting.

Het onderzoek toont aan dat pubers die jarenlang minder geaccepteerd waren door hun klasgenoten een verhoogde neurale reactie in de hersenen vertonen op het moment dat zij opnieuw buitengesloten worden. De onderzoeksgroep constateerde meer activiteit in een neuraal ‘alarmsysteem’: een netwerk in het brein dat betrokken is bij aandacht, maar ook bij negatieve gevoelens.

 

Harder

Dat alarmsysteem gaat af op het moment dat er iets in onze omgeving gebeurt waar we direct aandacht aan moeten besteden. Will: ‘Bij pubers die lang slechter in de groep lagen, gaat dit neurale alarmsysteem harder af op het moment dat zij buitengesloten worden. Het lijkt erop dat zij extra gevoelig zijn voor nare sociale ervaringen zoals uitsluiting.’

Bron: nodea.nl



Naar homepage