Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Ombudsman: 'Overheid is er voor burger'

In zijn recent verschenen Jaarverslag 2016 roept de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen (foto), de overheid op kwetsbare mensen niet aan hun lot over te laten. 'De overheid is er voor de burger. En niet andersom.'
Ombudsman: 'Overheid is er voor burger'

 

'Er zijn 2,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, er zijn kinderen en ouderen die zorg nodig hebben, gezinnen in armoede, mensen met schulden. Voor die mensen moet de overheid er zijn. Je kunt ze niet aan hun lot overlaten, ze kunnen het écht niet alleen. Voorkom dat mensen buiten de boot vallen. De overheid is er voor de burger. En niet andersom.'

Te afwachtend
Dat zegt de Nationale ombudsman. In 2016 hielp hij 35.000 mensen op weg die vast liepen bij de overheid. 'Dat iedereen zichzelf kan redden, blijkt een illusie. Juist mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn, hebben hulp nodig van de overheid.' De ombudsman roept de Tweede Kamer alert te zijn op de gevolgen van nieuwe systemen voor mensen. Hij schrijft dat schulden nooit alleen komen. Veel gemeenten zijn nog te afwachtend bij het herkennen, oplossen of voorkomen van klachten en problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk.

Helder zijn
In 2016 ontving de ombudsman 24 procent méér klachten over gemeenten dan in 2015. Hij constateert dat de decentralisatie de toegang tot voorzieningen juist niet ingewikkelder moet maken. 'De terugtredende overheid moet helder zijn over wie waar over gaat. De overheid zal steeds moeten bewaken of de balans tussen grondrechten in balans blijft.'

Haarvaten
De Nationale ombudsman ziet zijn taak veranderen. Hij kan niet langer achterover leunend oordelen vellen. 'We moeten tot in de haarvaten van de samenleving zien en horen waar mensen tegen aan lopen, ook zij die onzichtbaar zijn of zich onzichtbaar maken.' De ombudsman blijft de komende jaren alert op burgers die in de verdrukking komen. Hij besteedt daarom bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak/participatie en digitalisering.
Bron: www.nationaleombudsman.nl



Naar homepage