Vakbladvoor sociale professionals
en het sociale domein

‘Eerst schokkende ervaring verwerken en dan pas rouwen’

Studenten Social Work (SPH & MWD) op de hogeschool Zeeland krijgen in het derde leerjaar een half jaar les in trauma- en verliesverwerking.

Hogeschool Zeeland is de enige hogeschool die dit lesprogramma aanbiedt. Volgens traumaspecialist en docent trauma Luuc Smit, tevens initiatiefnemer van het lesprogramma, is psychotrauma belangrijk voor Social Work-studenten, omdat er een grote onbekendheid over dit onderwerp in het werkveld bestaat.

Te vroeg rouwen
‘Als in de huidige maatschappij iets heftigs gebeurt, wordt aan maatschappelijk werkers en social workers vaak gevraagd om opvang te verlenen. Dikwijls wordt er echter meteen gestart met gesprekken over rouw en verlies,' aldus Smit. Dan wordt er volgens hem een aantal stappen in het proces overgeslagen. ‘Een recent onderzoek heeft laten zien dat mensen eerst hun schokkende ervaring moeten verwerken en dan pas kunnen rouwen.’

Sterke behoefte informatie psychotrauma
Dat de behoefte aan meer informatie over psychotrauma in het werkveld aanwezig is, is duidelijk voor Smit. Als mensen zich momenteel melden met een schokkende ervaring, wordt er soms geen goede diagnose gesteld. Tevens is psychotrauma een jonge wetenschap, waarover weinig bekend is in het werkveld. Smit: ‘Ik geef ook lezingen in het werkveld over dit onderwerp. Dikwijls wordt me gevraagd waarom ze dit nooit op school geleerd hebben. Daardoor merk ik onder andere dat er een duidelijke behoefte is aan informatie hierover.'

Elk werkveld
Studenten kunnen deze kennis gebruiken in elk werkveld na hun opleiding. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een schokkende ervaring. ‘Ik denk dan aan een ongeval of een plotseling verlies of grote schokkende zaken die veel aandacht vragen in de media zoals familiedrama’s en gebeurtenissen zoals recentelijk  in Alphen aan den Rijn en Apeldoorn.’

Toegesneden hulp
Het lesprogramma zorgt ervoor dat de studenten later meer toegesneden hulp kunnen bieden en meer weten over psychotrauma. In de lessen leren studenten wat de normale verwerking is en dat mensen een enorme veerkracht hebben. ‘Studenten kunnen  vaak alle stoornissen opnoemen, maar weten niet wat de normale gezonde verwerking is en hoe zij die enorme veerkracht kunnen aanspreken.’ Ook leren zij risicofactoren met betrekking tot het ontwikkelen van een PTSS onderkennen. Tevens leren zij in een situatie omgaan met zichzelf, hun collega’s en hun cliënt. Daarnaast leren de studenten een concrete methodiek om mensen te helpen.

‘Ieder mens maakt schokkende ervaringen mee’
Dit is het vierde jaar dat de hogeschool het lesprogramma aanbiedt. Studenten zijn erg enthousiast over het verplichte lesprogramma en de kwaliteitsbeoordeling is hoog. ‘We maken geen gebruik van rollenspelen, maar van eigen situaties.' Studenten vertellen wat zij zelf hebben meegemaakt. ‘Ieder mens maakt schokkende ervaringen mee, hierdoor verdiepen de studenten zich door de lessen ook in zichzelf.’

Samenwerkingsverbanden
Hogeschool Zeeland heeft een aantal samenwerkingsverbanden. Zo werkt de hogeschool samen met psychotraumacentrum in het Wilhelmina Kinderziekenhuis te Utrecht, die ook een les verzorgt. Stichting Impact levert een grote kennisdata en informatie. En de Universiteit van Jeruzalem biedt elk jaar een summercourse aan over dit onderwerp. Hier haalt de hogeschool zijn laatste informatie vandaan. Daarnaast is Wim Wolters, hoogleraar Universiteit Utrecht, betrokken bij de Hogeschool Zeeland.
Er zijn nog geen concrete plannen van andere hogescholen om het programma over te nemen. 

Karin Harte

 



Naar homepage



Relevante categorieën:

Rouw |





Reacties op dit artikel:


- Nog geen reacties

Uw reactie, mening:
Vul het volgende veld niet in:
Naam:
Email:
Bericht:

Uw reactie is niet anoniem. Uw IP adres zal worden opgeslagen.