Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

E-magazine biedt toegang tot interventies

Zeven kennisinstituten hebben ‘Gezond en wel in de wijk’ gelanceerd: een e-magazine over de kracht van erkende interventies: gezondenwelindewijk.nl.
E-magazine biedt toegang tot interventies

Het aanpakken van overgewicht, het terugdringen van eenzaamheid of het geven van extra aandacht aan mantelzorgers. Wie wil werken aan een gezonde wijk, kan kiezen uit vele interventies. Een deel daarvan is erkend. Waarom zijn deze erkende interventies een slimme keuze? En hoe werken ze in de praktijk?

 

Kwaliteit en effectiviteit 

Zeven landelijke kennisinstituten beoordelen de kwaliteit en effectiviteit van interventies en presenteren deze ‘erkende’ interventies in hun databanken. De kennisinstituten zijn Nederlands Jeugdinstituut, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, RIVM Centrum Gezond Leven, Kenniscentrum Sport, Movisie, Trimbos-instituut en Vilans. Het gaat om interventies op het terrein van jeugd(gezondheids)zorg, gezondheidsbevordering, sport en bewegen, welzijn, langdurige GGZ en ouderen- en gehandicaptenzorg.

 

Bron van inspiratie

Met ‘Gezond en wel in de wijk’ kunnen gemeenten en professionals direct aan de slag. Welke interventies kun je waarvoor inzetten? En waar vind je die interventies vervolgens? In het magazine komen diverse professionals en gemeenten aan het woord. Zij geven tips en vertellen waarom bepaalde interventies effect hebben gehad in de wijk. Bijvoorbeeld over een effectieve aanpak van overgewicht bij kinderen, of hoe je mantelzorgers van dementerenden ondersteunt, zodat zij niet overbelast raken. Of hoe je jonge moeders met gesprekken kunt helpen, om verwaarlozing en kindermishandeling te voorkomen.

 

Vaker gebruiken

Erkende interventies verdienen meer bekendheid en een bredere inzet, stellen de landelijke kennisinstituten. Gezamenlijk zetten zij zich in voor gebruik van kwalitatief hoogwaardige interventies in de praktijk. De instituten hopen dat gemeenten en professionals door het magazine geïnspireerd raken en erkende interventies vaker gaan gebruiken.

(Bron: Nieuwsbrief Movisie)



Naar homepage