Vakblad voor sociaal professionals
en het sociaal domein

Doe mij een MST-mayo met uitjes

Professionals hebben hun eigen deskundigheid en kennis om met hulp- en ondersteuningsvragen om te gaan, maar er blijft een voortdurend appel om niet alleen te vertrouwen op bekende kennis. De samenleving verandert, de manier van communiceren verandert en ook hulpverleningsvragen veranderen inclusief de verwachtingen richting de professional.
Doe mij een MST-mayo met uitjes

En dus is het zaak om permanent te verkennen met welke inzichten en instrumenten bestaande en nieuwe problemen het meest effectief kunnen worden aangepakt. Gelukkig hoeft het wiel niet te worden uitgevonden en is er een groot repertoire aan interventies geordend die bewezen effectief zijn. De vraag is hoe de informatie daarover en vervolgens de selectie en verwerving hiervan verloopt.

 

Cafetaria Model

De analogie met het cafetaria dringt zich op. Wat jij op dat moment ziet en behoefte aan hebt, kan worden geleverd, maar toch nemen de meeste klanten een patatje met een kroket, terwijl het assortiment aan producten tegen de 30 variëteiten ligt. Onbekend maakt onbemind en tijd om het uit te zoeken is er niet. Bij interventies is dat net zo. De meeste professionals kiezen voor de bekende weg, terwijl het assortiment in hun geval vaak boven de 100 alternatieven ligt. Alternatieven die vaak bewezen effectiever zijn en dus de kwaliteit van de hulp aanzienlijk verbetert. En daar was het allemaal om te doen: de hulpvrager van dienst zijn. 

Interventiecafetaria zijn te vinden bij het NJI, RIVM, het Trimbos, Movisie, Vilans. Het enige nadeel is, dat uit de omschrijvingen niet altijd precies blijkt wat de USP is boven andere interventies. Een andere mogelijkheid is, om face-to-face contact te maken met de ontwikkelaars en ontwerpers van interventies. In dat verband is een bezoek aan het interventiecongres in elk geval een goed idee: Daar zijn enkele tientallen interventies te zien en te horen. En heb je een abonnement op Sozio? Meld dat, en krijg 30 euro korting op de toegangsprijs.

 

 

 



Naar homepage